Opis ogólny kursu

“Sztuka nauczania” stanowi pomost pomiędzy współczesną dydaktyką ogólną a dydaktykami przedmiotowymi języka polskiego i matematyki. Odwołuje się też do wszystkich pozostałych kursów obecnych w programie Szkoły Edukacji. Większość oferowanych zajęć „Sztuki nauczania” stanowi wprowadzenie do poznawania ważnych prawidłowości i zasad rządzących procesem nauczania/uczenia się na poziomie ogólnym, aby później studenci poznawali je w kontekście przedmiotowym. Czasem jednak dzieje się odwrotnie, zajęcia ze „Sztuki nauczania” są okazją do pogłębionej refleksji i podsumowania zgromadzonej wiedzy oraz doświadczeń uzyskanych na innych zajęciach i w czasie praktyk szkolnych. Połowa zajęć odbywa się w połączonej grupie matematyków i polonistów, którzy wspólnie zajmują się ogólnym zagadnieniem, a następnie w drugiej części zajęć, już podzieleni, powracają do tej samej tematyki analizowanej z perspektywy przedmiotu nauczania.

 

W swoim założeniu kurs „Sztuki nauczania” służy wprowadzeniu słuchaczy w tematykę związaną z procesem kształcenia i wychowania, celami i sposobami jego organizacji, warunkami, w jakich przebiega i efektami, do których prowadzi. Na poziomie wiedzy udział w zajęciach ma pomóc studentom zrozumieć ten proces, na poziomie umiejętności nauczyć się go organizować i odnajdywać swoje w nim miejsce, korzystając z najnowszych badań naukowych oraz własnych obserwacji. Na poziomie postaw kurs ma przyczynić się do wykształcenia nawyku podchodzenia do swojej przyszłej roli z krytycznym namysłem i zrozumienia konieczności stałego samodoskonalenia.